ناسزاگویی در کودکان

می‌خواستم قصه‌ای متنی با عنوان «ناسزا نگفتن در کودکان» برای پروژه‌ی نسیم قصه‌ها بنویسم. نخستین کاری که در ابتدا باید انجام می‌دادم جست‌وجو کردن در فضای مجازی و خواندن نمونه‌های داستان و یا مقالات گوناگون بود. باید اطلاعات کسب می‌کردم تا حسابی به موضوع واقف شوم.

نکته‌هایی که از خواندن مقالات کسب کردم:

+ سعی کنیم در هنگام عصبانیت از واژه‌های مناسب استفاده کنیم. چون اصولاً کودکان از والدین الگو می‌گیرند و از سخن آنان تاثیر می‌پذیرند.

+اگر کودک کم سن و سال فحش داد یا حرف بدی زد ( سنین دو تا چهار سال) بهتر این است که حرفش نادیده گرفته شود. تا می‌توانیم عکس‌العمل شدید نشان ندهیم، زیرا کودک دو ساله تفاوت خوب و بد را نمی‌داند. صرفا طوطی‌وار واژه‌های جدید را تکرار می‌کند‌.

+ هر چه کودک بزرگتر می‌شود، سنین پنج سال به بالا، می‌توان برایش توضیح داد که این نوع حرف زدن باعث دلخوری می‌شود. یا اینکه این نوع کلمات در خانواده‌ی ما غدغن است. بهتر است کلمات خوب را جایگزین فحش و ناسزا کنیم. به کودک به خوبی بگوییم که در زمان عصبانیت به جای دشنام و آسیب رساندن می‌تواند احساسش را بیان کند. به فرض بگوید: «دوست ندارم به وسایل شخصی من دست بزنی یا اینکه پسش بده.»

+ بهتر است وقتی کودک از کلمات نامناسب استفاده می‌کند در جمع به او گوشزد نکنیم. بلکه او را به مکانی خلوت کشانده و با او صحبت کنیم. چون تنبیه و سرزنش جلوی دیگران اعتماد به نفس کودک را از بین می‌برد.

+ اگر کودک باز هم به حرف شما توجه نکرده و به کار خود ادامه داد می‌توان از تنبیه‌های سبک با توجه به سن او استفاده کرد. به فرض کمتر استفاده کردن از تلویزیون، چند دقیقه رفتن توی اتاق و خارج نشدن از آن، پول تو جیبی کمتر .

نکته: به کودک خود بیاموزیم در مواقعی که شخصی به شما حرف نامناسب زد چطور جواب بدهد. گوشزد کنیم که مقابله به مثل همیشه بهترین راه نیست و ممکن است کار به جاهای باریک بکشد. مثلا به دوستش بگوید: «اگه این حرف رو دوباره بزنی باهات بازی نمی‌کنم.»

بپذیریم که همانگونه که دشنام سبب آزردگی ما می‌شود، باعث رنجش طرف مقابل نیز خواهد شد. پس بهتر است همانطور با دیگران رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود.

آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نپسندیم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *